Juicing | NAFKAM

Juicing

Å juice frukt, bær og/eller grønnsaker vil si at man putter disse i en juicepresse og presser ut saften, mens fruktkjøttet blir skilt ut. Daglig inntak av frukt og grønt anbefales av helsemyndighetene som en del av det vanlige kostholdet for å opprettholde helsen. Forkjempere for juicing mener at dette gir deg enda større helseeffekter, og kan brukes både som forebygging og egenbehandling av konkrete sykdommer og plager.

For de som av ulike årsaker ikke spiser frukt og grønt, kan det å drikke juice gjøre det lettere å få i seg noen av de næringsstoffene som fins i slike råvarer. Mengden og sammensetningen av de gunstige stoffene varierer imidlertid stort mellom de ulike råvarene.
 

Virker det?

Det er positivt for helsa å innta frukt, grønnsaker og fiber så lenge du ikke har allergi eller intoleranse mot dette. Frukt og grønt inneholder nemlig fibre og andre stoffer som vi vet er gunstige for kroppen. Innholdet av antioksidanter, vitaminer og mineraler kan blant annet påvirke blodsukkerstigningen, blodtrykket og kolesterolnivået, og regnes som viktig for å forebygge blant annet kreft og hjerte- og karlidelser.  

Evidensen for dette gjelder imidlertid frukt og grønnsaker i sin naturlige form. Juice har ikke samme effekt på kroppen når det gjelder for eksempel blodsukker og tarmmotorikk. Juicing gjør nemlig at noen av de gunstige fibrene i frukt og grønt går tapt, og at tarmen dermed får mindre å jobbe med enn ved inntak av selve frukten/grønnsaken. Dette kan føre til at metthetsfølelsen svekkes, og at du dermed spiser mer mat.

Noen teorier hevder likevel at frukt- og grønnsaksjuice har særlig gunstig effekt på helseproblemer. Dette bygger på en antakelse om at juice-formen gir andre virkninger enn å spise råvaren slik den er. En vanlig forklaring på dette er at juice gjør at kroppen absorberer næringsstoffer lettere og bedre, og gir fordøyelsessystemet ditt «hvile». Det vil si at energien du ellers ville brukt til å fordøye råvaren, heller vil bli brukt til styrking, reparasjon og helbredelse av kroppen. Det hevdes at dette igjen blant annet reduserer risikoen for kreft, styrker immunforsvaret, renser kroppen og fjerner giftstoffer, forbedrer fordøyelsen og hjelper deg å gå ned i vekt. Denne antakelsen mangler vitenskapelig støtte.

Påstander om rensende effekter finnes også i markedsføringen av spesielle ferdigjuicer i helsekostbransjen. Det finnes ingen solide holdepunkter for at slik juice gir andre effekter enn råvaren i sin naturlige form. 

Anbefalingene om juicing bygger også ofte på et stort og hyppig inntak av ferskpresset juice, på bekostning av annen mat. I tillegg til idéen om at dette virker «rensende», har slike juice-dietter også blitt lansert som gunstige ved uren hud, anemi, arteriosklerose, leddgikt, astma og forstoppelse. Forskning på dette støtter ikke påstander om slike effekter.

Noe forskning har vist at juice av visse typer frukt og grønt kan øke kroppens opptak av legemidler, men det foreligger generelt ikke solid dokumentasjon som støtter de mange antatte sammenhengene og påstandene om at juicet frukt og grønt hjelper mot konkrete sykdommer.
 

Er det trygt?

Den største helserisikoen ved juicing som behandling av sykdom, er trolig forverring av tilstanden dersom man bytter ut eller utsetter nødvendig medisinsk behandling til fordel for juicing.

Noen er allergiske mot forskjellige typer frukt og grønt. Kaldpressing av frukt og grønt til juice fjerner ikke allergenene som fins i den aktuelle råvaren. Risiko for allergiske reaksjoner er derfor også til stede ved inntak av frukt og grønt i juice-form.

Risikoen for uønskede interaksjoner med medisiner og andre helseprodukter som man bruker, varierer ut fra hvilken konkret type frukt/grønt man juicer. For eksempel har studier vist at juice fra appelsin og eple kan hemme kroppens opptak av virkestoffene i noen medisiner. Vurderer du å bruke juice som behandling av et helseproblem, bør du derfor først rådføre deg med din lege om medisinene du bruker.

Noen populære råvarer for juicing inneholder fruktsteiner/kjerner som inneholder stoffer som man vet er helseskadelige. Steiner/kjerner bør derfor fjernes før råvaren juices. Les mer her om teoriene bak fruktsteiner som behandling.

Flere skadelige bakterier trives og vokser raskt i ferskpresset juice. For å unngå å bli syk, bør du derfor ikke lage mer juice enn du klarer å drikke med en gang. Vær også nøye med hygienen og rengjøringen av utstyret. 
 

NAFKAM -

Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin

Vi arbeider for å gi deg fakta om alternativ behandling, slik at du kan ta tryggere valg for din helse.

Les mer om NAFKAM

Andre nettsteder fra NAFKAM: