Tror kunnskap kan gjøre samtaler med pasientene lettere
Marita Richardsen og Cecilie Thomassen er vernepleierstudenter ved Høgskolen i Harstad. På deres timeplan har alternativ behandling til nå vært et ikke-eksisterende tema. Det håper de at vil forandre seg:
- Hvis man får pasienter som lurer på noe i forbindelse med alternativ behandling, vil vi jo veldig gjerne ha mulighet til å kunne forklare hva det er, sier Thomassen. Hun ønsker at dette blir satt på fagplanen til helsearbeidere så snart som mulig.
- Jeg ønsker meg generell kunnskap om hva som finnes der ute, og om hva som fungerer, fortsetter Thomassen.
- Ja, og ikke minst hva som IKKE fungerer, stemmer venninnen i. Richardsen synes det er uproblematisk for helsearbeidere å bruke undervisningstid på å lære seg om behandlinger det finnes lite eller ingen dokumentasjon på at fungerer, og som heller ikke er en del av det offentlige helsevesenet.
- Nei, tvert i mot tror jeg det vil være bra for pasientene om vi som helsearbeidere kan vite hvor vi skal henvise dem videre når temaet kommer opp, og at vi har lest oss opp og vet litt om emnet. Vi skal jo ikke lære å gi alternativ behandling selv, sier Richardsen.
Kunnskapsrike helseansatte bidrar til tryggere valg
De to vernepleiestudentene får støtte av Arne Johan Norheim, som selv er spesialist i allmennmedisin og praktiserende akupunktør, med doktorgrad i faget. Norheim har over lengre tid undervist helsepersonell på høyskoler og universitet i alternativ behandling, og har også hatt foredrag for helsepersonell på sykehus.
Hans oppfatning er at helsepersonell ønsker mer kunnskap på feltet, og at de også opplever at pasientene etterspør informasjon. Dette har resultert i at han skrev boken ”Komplementær og alternativ medisin- en innføring for helsepersonell”, som han presenterte på høyskolen i går.
- Helsepersonell bør vite så mye om alternativ behandling at de kan ha en samtale med pasienten om det, og faktisk forstå hva de snakker om. Dersom helsepersonalet snakker ut i fra et kunnskapsbasert standpunkt bidrar man til trygghet og sikkerhet for pasienten, sier Norheim.
Kunnskap kan avverge farlige sammenblandinger
En av faremomentene Norheim ser at helsepersonell bør undervises i, er farlige forbindelser mellom skolemedisin og kosttilskudd og naturlegemidler.
- Alternativ medisin kan ha alvorlig innvirkning på skolemedisinsk behandling. Vi vet også at en del alternative tilnærminger i seg selv kan være forbundet med skader og bivirkninger. Dette er det selvfølgelig en fordel om helsepersonell har kunnskap om, sier Norheim.
Å ta pasienten på alvor
- For å få vite hvilke behandlinger pasienter benytter seg av ved siden av den offentlige behandlingen, mener Norheim at det er enormt viktig med åpenhet fra helsepersonell. Han mener samtidig at man i skolemedisinen kan lære av den mer helhetlige tilnærmingen alternative utøvere ofte møter sine klienter med.
En god helsearbeider respekterer pasienten. Det handler om den mye brukte klisjeen ”å ta pasienten på alvor.” Man bør forsøke å ha forståelse for de valgene pasienten gjør, og ikke umiddelbart avskrive alternativ behandling. Er man skeptisk kan man spørre ’hvorfor ønsker du å bruke denne
behandlingen’ i stedet for å si ’ikke prøv denne behandlingen.’ Helsepersonell som fremmer sine synspunkter på en slik måte at man fordummer eller sårer pasienten er det siste pasientene trenger, avrunder Norheim.
Skeptisk til mye, men ikke undervisning
På Norheims foredrag og bokpresentasjon deltok også Baard H.Borge. Borge er førsteamanuensis ved Høgskolen i Harstad, hvor han underviser i kvantitativ forskningsmetode og statistikk.
Under Forskningsdagene i forrige uke provoserte Borge mange med spissformulerte, kritiske uttalelser om effekten av alternativ behandling (se bl.a sak NRK.) I går møtte Borge til debatten på høyskolen, og stikk i strid med hva man kanskje skulle tro, ønsker også han at helsepersonell skal ha undervisning i alternativ behandling.
- Jeg er ikke selv tilknyttet helsefagene, men tenker umiddelbart at de bør ta dette temaet opp til diskusjon i sin undervisning. Dette er noe helsepersonell må forholde seg til, og da er det viktig at en ser nærmere på fenomenet. Men selvsagt på en kritisk måte, tilføyer Borge.
Effekt som tema
Borge mener man spesielt bør fokusere på effekten av alternativ behandling.
- Det er naturlig at man i helsefaglig undervisning diskuterer hvordan man skal forholde seg til folks forventninger og oppfatninger om alternativ behandling. Dette er jo et felt mange har sterke meninger om. Samtidig vet vi at effekten av slik behandling er usikker, noe alle offentlig godkjente helsearbeidere etter mitt syn må være klar over, sier Borge.
Ikke vært flinke nok
For Norheim, som håper å øke bevisstheten hos helsepersonell om alternativ behandling, har dagen vært en suksess. På sykepleierutdanningen diskuterer de nå temadag med flere medspillere.
- Denne dagen her har vært en liten tankevekker, sier Bente Perander som er seksjonsleder på sykepleierutdanningen i Harstad. Hun forteller at alternativ behandling er noe som tidvis kommer opp i form av spontante spørsmål fra studentene.
- Vi har ikke vært flinke nok til å ta dette opp med våre studenter. Vi må skaffe oss mer kjenneskap til temaet. Dette står også i rammeplanen vår, avslutter Perander.