Dysleksi - et av våre mest utbredte handikap

8. september markeres Internasjonal dag mot analfabetisme. En av fem voksne - rundt 774 millioner mennesker - er i dag analfabeter, i følge FN-sambandet.

I Norge er analfabetisme imidlertid uvanlig. Her blir dagen gjerne kalt dysleksiens dag, og fokuserer på lese- og skrivevansker.

Dysleksi

Mens det kan være flere årsaker til at barn utvikler lese - og skrivevansker, antar man at dyslektikere har det til felles at de har er en svikt i det fonologiske systemet. Pasienthåndboka forklarer det slik:

- Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk, og motsatt omforme muntlig språk til skrift.

I følge Dysleksiforbundet er dysleksi et av den vestlige verdens mest utbredte handikap. I Norge kan man regne med at flere hundre tusen mennesker i større eller mindre grad er rammet. For fem til ti prosent av befolkningen skal sykdommen kunne regnes som alvorlig.

Behandlinger

Det finnes flere typer alternative behandlinger som brukes ved lese- og skrivevansker. En del sverger blant annet til Tomatismetoden, hvor man bruker klassisk musikk for å behandle barna. Flere plasser tilbyr også massasje mot dysleksi, mens andre igjen tilbyr akupunktur. Forskjellige studier har antydet at evnen til koordinasjon er nært knyttet til leseevnen, og det har blitt utviklet en rekke balanseøvelser som er ment å forbedre denne.

 Felles for de fleste er at det er lite forskning som viser at disse behandlingene har effekt. Spesielt med hensyn til dysleksi, hvor man antar at lese- og skrivevanskene har en fysisk årsak, er det vanskelig å finne alternative metoder som viser positiv effekt på selve lidelsen. Dysleksiforbundet har laget en håndbok for dyslektikere. I denne skriver de:

- I behandlingen av dyslektikere har det i de seinere år oppstått en rekke alternative metoder som for eksempel motorisk trening, kinesiologi, lydterapi, fargede brilleglass, megavitaminterapi, akupunktur, homøopati, laserterapi og soneterapi. Det karakteristiske for mange av de alternative metodene er at de lover hurtig og sikker løsning på dysleksiproblemet. Årsakene til denne utviklingen kan være at de tradisjonelle behandlingsmåtene av enkelte er blitt oppfattet som tidkrevende og lite effektive. Dessverre finnes det pr. i dag ikke noen "quick fix" metode.

Dysleksiforbundet oppfordrer derfor sine medlemmer til å være skeptiske når de vurderer alternativ behandling. De sier samtidig at enkelte metoder har sine tilhengere, og åpner for at noen behandlinger indirekte kan gjøre læringen lettere:

- Dysleksiforbundet kan pr. i dag ikke finne belegg for påstanden om at det finnes medikamenter som helbreder dysleksi. Derimot kan det godt tenkes at medikamenter som stimulerer andre forhold, f.eks. konsentrasjonsevne, hukommelse, utholdenhet, indirekte kan virke inn på lese- og skriveferdighetene.

Å legge forholdene til rette for læringen

Eva Sandbakken har master i spesialpedagogikk, og skrev i 2005 en artikkel i Påtrykk, som er et medlemsblad for sykepleiernes faggruppe i alternativ medisin. Her står det:

- Lese- og skrivevansker bør ses i et helhetlig perspektiv og angripes fra ulike vinkler. Kostveiledning og gode kosttilskudd kan gi hjernen nødvendig næring og optimale arbeidsbetingelser. Flere funksjoner som er nødvendig for lesing og skriving kan fremmes gjennom alternative behandlingsopplegg og treningsprogrammer. Komplementære tiltak må imidlertid komme som et tillegg til, og ikke som en erstatning for pedagogiske opplegg.

Også Pasienthåndboka anbefaler et sunt kosthold og en aktiv hverdag, for at barn på en best mulig måte skal kunne klare å holde tritt på med aktivitetene på skolen:

- Barnet vil nok dessverre oppleve flere og større hinder i sin skolegang enn de fleste andre. Derfor er det spesielt viktig å legge ting til rette slik at læring blir lettest mulig. Barnet bør ha en egen plass for lekselesning som er ryddig, ren og best mulig organisert. Det er også en fordel om dere kan bli enige med barnet om en fast avsatt tidsramme for lekselesingen. Det er også en fordel at barnet er mest mulig opplagt. Det innebærer nok søvn, et sunt kosthold og aktiverende lek og sport - det vil si god helse generelt!
Pasienthåndboka oppfordrer videre til at man ofte gir barna oppmuntring og trøst, og sørger for at de deltar på aktiviteter som de opplever at de mestrer. 

Dysleksiens dag

Tirsdag 8. september markeres Dysleksiens dag av lokalforeninger rundt om i landet.

NAFKAM -

Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin

Vi arbeider for å gi deg fakta om alternativ behandling, slik at du kan ta tryggere valg for din helse.

Les mer om NAFKAM

Andre nettsteder fra NAFKAM: