Kombucha | NAFKAM

Kombucha

Enkelt forklart, er kombucha en fermentert drikk som består av te, sukker, bakterier og gjær. Dette kan du kjøpe ferdig og/eller lage selv. Kombucha nytes som leskedrikk og brukes også bevisst av mange for å forsøke å unngå og å redusere helseplager.

Kombucha sies å være oppfunnet i den kinesiske regionen Mandsjuria omkring 220 f. Kr. Navnet kombucha er en sammensetning av dr. Kombu, en koreansk fysiker som brakte denne teen til Japan som en gave til keiser Ingyõ, og ordet «cha» som er det japanske ordet for te. 

De siste årene har drikken blitt svært populær verden over. Nettsøk viser at det hevdes at kombucha kan forebygge kreft, lindre leddgikt, forhindre hukommelsestap, behandle søvnproblemer og stimulere immunforsvaret. Kombucha hevdes også å være gunstig for hjertesykdom, vekttap, lever, diabetes 2, HIV/AIDS, infeksjoner, mental helse, IBS, kolesterol m.v.  

I denne artikkelen skal vi gå gjennom hva forskningen sier om effekt og risiko ved bruk av kombucha. 

Virker det?

Det er gjort en rekke undersøkelser på om kombucha kan gi bedre helse. Laboratorieforsøk viste blant annet antibakteriell virkning, bedre søvnkvalitet og redusert smerte hos rotter. Funn fra slik forskning kan imidlertid bare betraktes som en indikasjon, og ikke noe som kan overføres direkte til å gjelde for mennesker. 

Forskningen sier videre at kombucha ikke kan regnes å medvirke til vekttap, fordi kombucha er kaloririkt og inneholder mye sukker.

En oppsummering av forskningen fant ingen kliniske studier av helseeffekt på mennesker. Forfatterne konkluderte med at personer som vurderer kombucha som behandling bør måle mangelen på bevis for helsefordeler opp mot den dokumenterte risikoen. 

Slik kvalitetssikrer vi våre artikler.

Er det trygt?

Å drikke kombucha er trygt for de fleste. Enkelte kan oppleve til dels sterke bivirkninger og bør være forsiktige. Dette gjelder blant annet gravide, ammende, diabetikere og folk med nedsatt immunforsvar. Drikken er upasteurisert, og kan gi bakterievekst som blant annet kan føre til kvalme, magesmerter og infeksjoner. 

Kombucha kan svekke effekten av diabetesmedisin. Siden kombucha kan senke blodsukkernivået, anbefales det derfor at diabetikere bør holde ekstra nøye oversikt over dette dersom de velger å drikke kombucha jevnlig. Det er en viss sjanse for at denne drikken også kan forstyrre blodsukkernivået under og etter kirurgiske inngrep. Alle pasienter som skal opereres, bør derfor kutte ut kombucha minimum to uker før inngrepet.

Det har blitt rapportert om noen få tilfeller av allergiske reaksjoner, forgiftning og leverskade etter at folk har drukket kombucha. 

Kjøpt kombucha anses som tryggere å drikke enn den hjemmelagede varianten, på grunn av hygiene- og blandingsforhold. Dersom du ønsker å lage kombucha selv, anbefales det at du setter deg nøye inn i både framgangsmåte og hygiene før du setter i gang. 

Bakgrunn

Helt siden menneskene dannet jordbrukssamfunn, har de fermentert mat. Dette er ikke bare på grunn av smak og tro på helsebringende effekter, men også for å øke holdbarheten på maten. Ost, yoghurt, brød, spekepølser, kaffe, øl og vin er alle eksempler på mat som av ulike grunner har blitt gjæret.

For å lage kombucha, lages det først te, som man deretter tilsetter sukker og en startkultur – en såkalt scoby («symbiotic culture of bacteria and yeast»). Tilsettingen setter i gang en fermenteringsprosess som skal pågå i en periode på noen få uker. Det som da skjer, er at gjær og bakterier fra startkulturen reagerer med sukkeret. Det dannes organisk syre, som gir drikken en karakteristisk, syrlig smak.

Kombucha inneholder en liten mengde alkohol og koffein. Les mer om koffein her.

NAFKAM -

Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin

Vi arbeider for å gi deg fakta om alternativ behandling, slik at du kan ta tryggere valg for din helse.

Les mer om NAFKAM

Andre nettsteder fra NAFKAM: