Rettigheter ved fjernsalg

Vet du hvilke rettigheter du har hvis du handler kosttilskudd på nett eller gjennom telefonsalg?

Vi har flere ganger mottatt spørsmål fra publikum om hvordan man blir kvitt abonnement på kosttilskudd. De har opplevd at selgere har opptrådt pågående med tilbud og gratisprøver, og holdt tilbake informasjon om hva avtalen faktisk innebærer. Dine rettigheter som forbruker kan du i hovedsak lese om hos Forbrukerrådet i deres artikkel Angrer du på et kjøp? Dersom du ønsker å klage på et kjøp kan du bruke Forbrukerrådets klageguide.

Hva gjør jeg?

Angrerettloven gjør at du kan returnere varen og få pengene dine tilbake, eller angre på avtale om en tjeneste. Loven gjelder for kjøp via fjernsalg som internett, telefon eller TV-shop, og krever ikke at du oppgir noen grunn. Loven gjelder ikke når du har handlet i en butikk. 

Hvor lang tid har jeg på meg?

Angrefristen er som regel to uker etter at avtalen er inngått, men fristen avgjøres av hva du har kjøpt og om selger har gitt de opplysninger som hun/han er pålagt å gi deg.

Hvordan går jeg frem?

Om du vet at du har angrerett, må du gi selger beskjed senest den dagen fristen går ut. 
Du kan gi beskjed over telefon, men det anbefales å gi skriftlig beskjed. Sender du en e-post med spørsmål om bekreftelse, har du bevis på at du har sendt beskjed.

Jeg har fått regning for noe jeg ikke har bestilt – hva gjør jeg?

Ta kontakt med avsender av regningen. Dette bør du gjøre skriftlig og sørge for at du har en kopi. Om du mottar inkassovarsel, må du ta kontakt med inkassoselskapet.

Jeg får vareprøver og reklame fra et firma jeg ikke har noe kundeforhold til. Hvordan blir jeg kvitt det?

Det kan hende at et firma som du har hatt tilknytning til har solgt kundeopplysninger til andre firma, eller at opplysningene blir liggende i firmaets database selv om du har avsluttet kundeforholdet. Hvis du vil unngå å motta reklame og lignende, bør du ta kontakt med firmaet via e-post og opplyse om at du vil bli slettet fra kunderegisteret.

Det er også mulig å reservere seg mot telefonsalg og adressert reklame hos Brønnøysyndregistrene .

Kilder:

NAFKAM -

Norway's National Research Center in Complementary and Alternative Medicine

We work to give you facts about complementary and alternative medicine, so that you can make safer choices for your health.

Read more about NAFKAM

Other websites from NAFKAM: