Snåsamannen setter dagsorden

NAFKAM og NIFAB har merket en betydelig økning i antall henvendelser fra publikum og presse denne vinteren. Det kan de blant annet takke Ingar Sletten Kolloen og hans bok ”Snåsamannen” for. Bestselgeren har satt i gang en heftig debatt rundt temaet alternativ behandling.

Govva

Dersom du ikke vet hvem Snåsamannen er, har du antakeligvis ikke oppholdt deg i Norge de siste tre månedene. I så fall må det ha vært på en hytte på fjellet uten kontakt med omverdenen. Trønderen med de varme hendene er blitt vinterens ”snakkis.” I desember alene var han omtalt i 603 artikler i følge NA24. Blant de aller mest ivrige på å komme med nytt om Snåsamannen er riksavisene VG og Dagbladet. Søker du på Snåsamannen på Google, vil du få nærmere 700 000 treff. Alternativ behandling er satt på dagsorden, og for NAFKAM og NIFAB har dette ført til en betydelig økning i antall henvendelser fra publikum og presse.

PR-kupp?

Vinjar Fønnebø, direktør, NAFKAM

”Noen har lurt på om det har vært en bevisst PR-strategi fra vår side,” ler NAFKAMs direktør, Vinjar Fønnebø. Det nasjonale forskningssenteret har fått et eget kapittel i boka ”Snåsamannen.” Det har gitt NAFKAM oppmerksomhet verdt flere markedsføringsbudsjetter. Fønnebø avkrefter imidlertid alle antakelser om at det har vært drevet utspekulert PR-planlegging. ”Vi ble invitert til å delta i boken. Det var Kolloen som ringte oss og spurte om han kunne komme opp på besøk og snakke med oss. Men det er klart boka har gitt oss mye gratis PR.”

Stor medieinteresse

Etter bokutgivelsen har NAFKAM opplevd betydelig økning i antall henvendelser, både fra presse og publikum. Fønnebø mener den store bølgetoppen kom da helseminister Bjarne Håkon Hansens innrømmet å ha kontaktet Snåsamannen da sønnen hadde kolikksmerter. Han anslår at han i løpet av noen hektiske uker i januar deltok i rundt ti debatter og intervjuer rundt om i landet. Blant annet var han gjest på NRKs Redaksjon1 og Lørdagsrevyen. ”Vi ser det som svært positivt at vi har blitt en aktør det er naturlig for media å kontakte,” sier Fønnebø. Han tror medieoppmerksomheten har gjort folk enda mer positiv til forskning på alternativ behandling. Mange ringer inn til NAFKAM for å gi sin anerkjennelse og dele sine historier.

Rekordmange søker informasjon

Også for NIFAB har debatten rundt Snåsamannen gitt positive ringvirkninger. Antallet treff på nettsiden er rekordhøyt, i januar økte besøket med over 60 prosent fra måneden før. Nyansatt redaktør, Ola Lillenes, kan ikke annet enn å smile. ”Det har vært kjempemorsomt å ta over som redaktør med det trykket som er nå. Det er helt klart at boken om Snåsamannen satte i gang en debatt som har ligget og ulmet i folkedypet.”

Ola Lillenes, informasjonssjef, NAFKAM Foto: Christel Slettli Hansen

Lillenes synes det er positivt at flere bruker det nasjonale informasjonssenteret NIFAB. ”Vår oppgave er å hjelpe det norske folk å navigere i jungelen av alternative behandlere og tilbud. På nifab.no har vi beskrevet nærmere 50 behandlingsmetoder allerede, og fortsatt har vi et stort arbeid foran oss. Det sier noe om bredden i feltet. Alternativ behandling har blitt et oppsamlingsord som favner mye og mange. Det er bra at flere blir bevisste sin egen helse, og har en sunn skepsis til naturmedisiner og behandlingsformer. Dagens pasient er kritisk, og søker selv informasjon om virkninger og bivirkninger - både innen tradisjonelle og alternative behandlingsformer.”

Lite nyansert debatt

Fønnebø mener det er en svakhet med debatten at dette mangfoldet ikke har kommet bedre frem. ”Jeg har vel kanskje ikke satt så stor pris på at Snåsamannen har blitt synonymt med alternativ behandling. Det er fint at vi får en debatt rundt healing, men negativ at det puttes i samme sekk som for eksempel akupunktur, som flere forskningsstudier viser at har effekt. Det blir lett for kritikere å angripe alt som faller inn under alternativ behandling.”

Flere har kontaktet NAFKAM og NIFAB i håp om å komme i kontakt med Snåsamannen. Dessverre kan verken NAFKAM eller NIFAB videreformidle kontakt.

(Merknad: NIFAB var navnet på NAFKAMs informasjonsavdeling frem til høsten 2018. Da ble de to enhetene slått sammen til én enhet - NAFKAM.)

Read more about NAFKAM

Other websites from NAFKAM: